اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
برگزاري جشن روز آزمايشگاه از طرف معاونت درمان و اداره امور آزمايشگاههاي دانشگاه علوم پزشکي استان اصفهان


اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه با همکاری سازمان نظام پزشکی، امروز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم جورجانی و روز علوم آزمایشگاهی(۲۰ فروردین ماه) اقدام به برگزاری مراسم جشن و تقدیر از اساتید و پیشکسوتان عرصه علوم آزمایشگاهی، مسئولین فنی و پرسنل آزمایشگاه ها، در تالار ابن سینا  مرکز همایش های علمی دانشگاه، نمود.

در این مراسم دکتر مباشرزاده مدیر اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان، طی سخنانی ضمن تبریک این روز به تمامی دست اندرکاران علوم آزمایشگاهی، نقش استفاده از تکنولوژی های نوین و پیشرفت آزمایشگاه های بالینی را در نظام سلامت و در دو حوزه بیماری های واگیردار و غیرواگیر دار بی بدیل و آن را از دو منظر حائز اهمیت دانست و گفت: اولا میزان بسیار زیادی از اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان بیماری ها در آزمایشگاه ها موجود است و سیاستگذاران نظام سلامت و محققین و پژوهشگران می توانند از این منابع در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند و دوم اینکه برخی روش های آزمایشگاهی آنقدر ارزش تشخیصی بالایی دارند که برای شناسایی بسیاری از بیماری ها و پیشگیری و یا درمان به موقع از آنها استفاده می شود.

وی ادامه داد: اصولا اکثر نظام های مراقبت های بهداشتی درمانی در دنیا بر اساس یافته های آزمایشگاهی عمل می کنند مانند نظام مراقبت از عفونت های بیمارستانی، نظام مراقبت های آنتی بیوتیکی، ثبت سرطان، غربالگری قبل و بعد از تولد و ... و نظام هایی موفق ترند که سیستم یکپارچه و توانمند آزمایشگاهی از آنها حمایت کند.

دکتر مباشرزاده، در ادامه سخنان خود مدیریت امور آزمایشگاهی دانشگاه را برای تقویت این سیستم، موظف به دفاع از حقوق چهار گروه مرتبط با آزمایشگاه دانست و تصریح کرد: نظام سلامت اولین گروهی است که بایستی مورد حمایت واقع شود، لذا عملکرد در آزمایشگاه ها باید به گونه ای باشد که همگان هرساله شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات این مجموعه باشند و بایستی با ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و با سطح دسترسی مناسب و به هنگام، پزشکان را به عنوان مسئول مستقیم جان بیماران آسوده خاطر کرد.

وی مسئولین فنی آزمایشگاه ها را به عنوان دومین گروه مورد حمایت عنوان کرد و افزود: علیرغم افزایش بی رویه هزینه کیت های آزمایشگاهی و تاخیر بسیار زیاد سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات و عدم افزایش تعرفه های آزمایشگاه ها، مسئولین فنی آزمایشگاه ها هرساله تلاش مضاعفی را برای ارتقای سطح کیفی و کمی آزمایشگاه ها و جلب رضایت گیرندگان خدمت انجام می دهند.

پرسنل مظلوم و زحمت کش آزمایشگاه ها سومین گروه حمایتی بودند که دکتر مباشرزاده به آنها اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه پرسنل آزمایشگاه ها یکی از پرمخاطره ترین مشاغل را در حرف پزشکی دارند ولی در مقایسه با سایر همکاران خود از مزایای پایینتری برخوردار هستند و بایستی بگوییم که هیچ آزمایشگاهی نمی تواند بدون داشتن پرسنل آگاه، دلسوز و مسئولیت پذیر پیشرفت کند. هرچند که از بالاترین تکنولوژی نیز بهره مند باشد.

دکتر مباشرزاده مردم را چهارمین گروه مورد حمایت عنوان کرد و گفت: مردم صاحبان حق واقعی در این نظام هستند که بایستی از آزمایشگاه ها جواب صحیح بگیرند و نباید در میان مطب ها و آزمایشگاه ها سردرگم شوند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان در بخش دیگری از سخنان خود اهداف ده ساله وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۴ را توسعه کمی و کیفی شبکه آزمایشگاهی کشور، ارتقای اخلاق در آزمایشگاه ها و دسترسی آسان به خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۲۷۲ آزمایشگاه در شهرستان اصفهان و شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی در حال فعالیت است و اگر به مجموع این تعداد آزمایشگاه های بهداشتی و تامین اجتماعی نیز اضافه شوند حدود ۴۰۰ آزمایشگاه در استان اصفهان در حال ارائه خدمات به هم استانی  ها می باشند.

وی افزود: در هر شبانه روز بالغ بر ۱۰ هزار مراجعین و بیمار بستری و سرپایی از خدمات آزمایشگاهی بهره مند می شوند و بالغ بر ۱۰۰ هزار تست آزمایشگاهی در روز انجام می شود و خوشبختانه هم استانی های عزیز بدانند در هر جایی می توانند از خدمات آزمایشگاهی بهره مند شوند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با حمایت های بی دریخ ریاست محترم دانشگاه و معاونین و مسئولین محترم، بتوانند سهم خود را در حمایت از شهروندان و جامعه آزمایشگاهی ایفا نمایند.

در ادامه مراسم دکتر گنجی مدیر درمان و قائم مقام معاونت درمان نیز طی سخنانی یکی از ارکان اساسی تیم درمان را جامعه علوم آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: ما برای ارائه خدمات مطلوب به مردم، به نحوه عملکرد آزمایشگاه های استان نیازمند هستیم و عملکرد مطلوب و افزایش مستمر کیفیت می تواند به خروجی بهتر خدمات درمانی کمک نماید.

وی ایمنی بیمار را به عنوان خط قرمر معاونت درمان عنوان کرد و گفت: در تمامی دنیا ایمنی بیمار بسیار جدی در نظر گرفته می شود و نکته مهم اینکه در فرایند ایمنی بیمار نقش آزمایشگاه ها بسیار مهم است.

دکتر گنجی ادامه داد: نحوه عملکرد آزمایشگاه ها، نحوه کنترل کیفی، نحوه انتقال جواب و حتی ثبت جواب می تواند تاثیر بسزایی در تضمین ایمنی بیمار داشته باشد.

مدیر درمان دانشگاه همچنین گفت: انشاءا... با رعایت اخلاق حرفه ای و تلاش وافر در رعایت حقوق بیماران و تضمین ایمنی بیمار بتوانیم نقش خود را در خدمت رسانی مطلوب به مردم انجام دهیم.

دکتر بقایی نماینده جامعه آزمایشگاهیان سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز سخنران دیگر این مراسم بود که طی سخنان کوتاهی در خصوص موفقیت ها و پیشرفت های خدمات آزمایشگاهی استان، تبدیل آزمایشگاه ها از یک سیستم سنتی به سیستم مدرن و پویا و افزایش سطح ارائه خدمات در استان و همچنین مشکلات و چالش های موجود در این حوزه، اقتصاد درمان و تعرفه های آزمایشگاهی و نیز اخلاق حرفه ای به ارائه سخنرانی پرداخت.

گفتنی است تقدیر از پرسنل و مسئولین فنی نمونه آزمایشگاه ها پایان بخش این مراسم بود.



photo_2018-04-30_16-59-02.jpg

۱۳۹۷/۲/۱۰
نظر شما درباره مطلب بالا

طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان