اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
 
***** هردم ازاين باغ بري ميرسد ***** تازه تر از تازه تري ميرسد ***


به گزارش «تابناک»، متخصصان و دانشجویان آسیب شناسی (پاتولوژی) که چندی پیش همزمان با انتشار کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبتهای سلامت اعتراضشان بالا گرفته و در دیدار با وزیر بهداشت قول های مساعدی برای حل مشکل گرفته بودند، چند روزی است که دوباره اینقدر عرصه را بر خود تنگ یافته‌اند که مجبور شده‌اند مقابل این وزارت خانه تحصن کرده و حتی از آن بالاتر، خواستار خروج از جمع پاتولوژیست ها شوند!

ماجرا از نامه‌ای شروع شد که مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت ذیل آن را امضا کرده و بر اساس آن، انحصار این متخصصان برای تاسیس آزمایشگاه پاتولوژی و پاتوبیولوژی ندید گرفته شده و کسانی هم تراز با ایشان در اعطای این مجوز انگاشته شده‌اند که به کل پزشک نیستند و هیچ ارتباط مستقیمی با درمان ندارند!

شروط قانونی که ندید گرفته شده است
شروط قانونی که ندید گرفته شده است
یکی از رزیدنت های معترض در این باره می‌گوید: در حالی که قانون صراحت دارد مجوز تاسیس چنین آزمایشگاه هایی به پاتولوژیست ها داده شود، اما این قانون همیشه نادیده گرفته می‌شود؛ در سالهای دورتر دکترای علوم آزمایشگاهی هم مجاز شناخته شدند تا کمبود پاتولوژیست مشکل ساز نشود اما اکنون با وجودی که دکترای پاتولوژیست تربیت می‌شوند و تخصص علوم آزمایشگاهی برچیده شده، هیچ توجیهی برای زیر پا گذاشتن قانون وجود ندارد.

وی می‌افزاید: دکتر میراب سمیعی در حالی دکترای تک رشته ای را مجاز به تاسیس آزمایشگاه دانسته که قانون به صراحت چیز دیگری می‌گوید و علاوه بر آن، منطق نیز به غلط بودن این تصمیم حکم می‌دهد چراکه تفاوت میان آنچه ما آموخته‌ایم با آنچه دکترای phd خوانده اند بسیار زیاد است؛ تجربه سالهای طولانی پزشکی پشت تخصص ماست که می‌تواند در تشخیص بسیار موثر باشد، در حالی که دکترای تک رشته‌ای با علایم بالینی بیمار هیچ آشنایی نداشته و ندارند و اصلا پزشک نیستند!

بدین ترتیب تحصنی با حضور رزیدنت ها و فارغ التحصیلان پاتولوژی مقابل وزارت بهداشت شکل گرفت که به نظر می‌آید موقتا شکسته شده تا مذاکرات نمایندگان این متخصصان با مسئولان پیگیری شود؛ تحصنی که با نامه نگاری رزیدنت های این رشته به وزارت بهداشت برای تغییر رشته، بسیار جدی است و حکایت از آن دارد که حل و فصلش نیازمند تدبیرهای عاجل و موثر است.

فرید کرمی، رییس انجمن پاتولوژی در این باره به «تابناک» می‌گوید: معتقدیم تا مجاری قانونی وجود دارد، اقداماتی مانند تحصن مناسب نیست به همین دلیل از دانشجویان و متخصصان خواستیم به این اقدامات خود پایان دهند اما این در حالی است که متاسفانه شاهدیم آزمایشگاه مرجع سلامت به عنوان مرجع سیاستگذار آزمایشگاه های کشور در طول عمر خود، نه هیچگاه مسئولانی از خانواده پاتولوژیستها به خود دیده و نه تا امروز آن توجهی که لازم بوده را به این رشته داشته که در نتیجه آن گاه تصمیمات عجیب و غریبی اتخاذ می‌شود که اگر اعتراض و رسانه‌ای کردن ماجرا نباشد، اصلاح کردنشان غیر ممکن به نظر می‌رسد.

وی می‌افزاید: در حالی که سیاست های آموزشی نظام مدت هاست بر تربیت پاتولوژیست قرار گرفته و کشورمان به مانند کشورهای توسعه یافته نگاه تخصصی به این مسائل نشان داده، اما شاهدیم که به سادگی هر چه تمام تر این مسیر قانونی گاه خدشه دار می‌شود و توجیه آن، اشتغال آفرینی برای متخصصانی است که مسئولان نتوانسته‌اند بازار کاری مورد نیاز برای جذبشان را فراهم آورند.

نامه جنجال آفرین
نامه جنجال آفرین
کرمی در ادامه با اشاره به این نکته که نتیجه چنین بی توجهی هایی، گریزان شدن پزشکان از ادامه تحصیل در این رشته و در نتیجه بی فایده شدن دایر کردن آن در دانشگاه ها خواهد شد، می‌گوید: قطعا نمی‌توان مشکل بیکاری برخی فارغ التحصیلان را با هل دادن ایشان به زمینه های کار تخصصی دیگران حل کرد. اگر قرار است به مانند آنچه در سالهای گذشته رخ داد، برخی را با دایر کردن دوره های کوتاه مدت به شمول افراد واجد شرایط تاسیس آزمایشگاه برسانید و یا فارغ التحصیلانی که کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در یک رشته خاص گرفته‌اند را به جای پاتولوژیست ها به کار بگیرید، پس چرا پاتولوژیست تربیت کرده‌اید و برتری ایشان را در چه می‌دانید؟

رئیس انجمن آسیب شناسی می‌افزاید: البته این تنها مشکل ما نیست بلکه زمانی که تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبتهای سلامت در دست اقدام بود، انتظار داشتیم که از نادیده گرفتن خلاصی بیابیم که بعد معلوم شد اینچنین نیست و بهتر است ان تخصص مهم را رها کرده و به سراغ طبابت به عنوان پزشک عمومی برویم!

کرمی با اشاره به اینکه چنین رویکردی موجب خواهد شد به مرور زمان فارغ التحصیلان طب عمومی علاقه ای به ادامه تحصیل در این رشته که مادر طب به شمار می‌رود نداشته باشند، می‌گوید: پاتولوژیست ها از آینده شغلی خود مطمئن نیستند و به این ترتیب که پیش می‌رویم در سالهای آتی نخبگان طب عمومی از پاتولوژی روی گردان خواهند بود چراکه راه آسان تری برای دیگران رسیدن به امتیازات این تخصص وجود دارد و علاوه بر آن، سطح در آمد اینقدر متفاوت است که گزینه های بسیار بسیار بهتری پیش رویشان قرار خواهد داشت؛ نتیجه همه این اتفاقات نیز چیزی نیست جز ضرر متخصصان این رشته و انبوه بیماران.

وی در پایان می‌گوید: امیدواریم این بار نیز به مانند دفعات قبلی که تصمیمات عجیب و غریب پاتولوژی را تحت تاثیر قرار داده بود، مسئولان به ماجرا ورود کرده و گره گشایی کنند که در غیر اینصورت، به نظر باید به دانشجویان این رشته که درخواست تغییر رشته داده‌اند حق داد! در شرایط حساسی که وزارت خانه طرح مهم سلامت را با قوت به پیش می‌برد، می‌شد با اتخاذ چنین تصمیم های عجیبی حاشیه ساز نشد و همدلی جامعه پزشکی کشور را مخدوش نکرد.
۱۳۹۳/۸/۳۰
نظر شما درباره مطلب بالا

 
طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان