اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
 
>>اخبار
هیچ قانونی برای سختی کار قشر آزمایشگاهی تصویب نشده است

ارسال به دوستان
عضو هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور:
هیچ قانونی برای سختی کار قشر آزمایشگاهی تصویب نشده است

عضو هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: هیچ قانونی برای سختی کار قشر آزمایشگاهی تصویب نشده است.

خبرگزاری فارس: هیچ قانونی برای سختی کار قشر آزمایشگاهی تصویب نشده است

حسن قجاوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به در پیش بودن روز آزمایشگاه در 30 فروردین، اظهار کرد: چندین سال است که آزمایشگاهیان سراسر کشور به صورت خودجوش به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی (از دانشمندان طب در قدیم بوده است که برای نخستین بار جهت تشخیص بیماری افراد مبادرت به آزمایش نمونه بیماران کرد) این روز را پاس می‌دارند و خود مراسم‌های جشنی هر چند مختصر برگزار می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه این روز سال‌هاست در مراکز مختلف درمانی کشور شناخته شده و حتی مسئولان مربوطه نیز در این مراسم‌ها به ایراد سخنرانی می پردازند، افزود: بیشتر مسئولان مرتبط با این رشته وجود چنین روزی را قبول دارند، اما با کمال تاسف این روز تا کنون به صورت رسمی در تقویم کشور شناخته نشده است.

عضو هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تصریح کرد: مکاتبات مختلفی از انجمن‌های آزمایشگاهی با مسئولان کشور در رسمیت شناختن آن انجام گرفته ولی با کمال تاسف هنوز پاسخ روشنی مبنی بر پذیرش این روز از طریق مسئولان متولی داده نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر نهادهای اجتماعی کشور دارای روزی مربوط به خود هستند ،اما تاکنون هیچ مسئولی به صدای آزمایشگاهیان پاسخی نداده است، گفت: این در حالی است که جامعه آزمایشگاهی نقش مهمی در سلامت کشور عهده دار هستند و از آنان به عنوان سربازان گمنام در عرصه سلامت یاد می‌کنند و هیچ نشانی از خود به جا نمی‌گذارند و تلاش‌های این قشر جامعه بر کسی پوشیده نیست.

قجاوند ادامه داد: این قشر همیشه مظلوم در قوانین‌های مصوب شده در عرصه سلامت کمتر مورد توجه واقع شده اند.

*هیچ قانونی برای سختی کار قشر آزمایشگاهی تصویب نشده است

وی بیان کرد: قوانینی چون سختی کار که حق مسلم کارمندان جامعه می‌تواند باشد، در قشر آزمایشگاهی با وجود مکاتبات فراوان جامعه صنفی آزمایشگاهیان کشور با مسئولان ذیربط و با وجود موافقت وزارت بهداشت و درمان کشور با قرارگیری این جامعه در زمره مشمولان سختی کار در عمل هنوز به صورت اجرایی این قانون مصوب نشده است.

عضو هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تاکید کرد: آزمایشگاهیان به جهت حضور در محیط‌های کاملا آلوده و مواجه با نمونه‌های بیولوژیک ویروسی،باکتریایی،قارچی و نمونه‌های شیمیایی سرطان‌زا و اشعه‌ها همیشه در معرض آلوده شدن با این نمونه‌ها هستند و همین امر حضور در این محیط‌ها و مشمول شدن آزمایشگاهیان را در قانون سختی کار ضروری می‌رساند.

وی ادامه داد: البته این قانون در گذشته به صورت اشتباهی صورت گرفته و چوب اشتباه آن سالها‌ست، دامن کل آزمایشگاهیان را فرا گرفته است.

قجاوند اضافه کرد: امروزه آزمایشگاهیان سراسر کشور خواستار  توجه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به این صنف شده تا توجه این مقام وارسته شاید بتواند گره‌ای از مشکلات فراوان این صنف را بگشاید.

*ادامه تحصیل قشر آزمایشگاهی تا مدرک کارشناسی تعدیل یافته است

وی در ادامه صحبت‌های خود از دیگر مشکلات این صنف را ادامه تحصیل عنوان کرد و گفت: آزمایشگاهیان می‌توانستند تا دکتری رشته خود تحصیل کنند، اما به جهت نبود صنف مدافع این قشر در سالهای گذشته ادامه تحصیل آنها تا مدرک کارشناسی تعدیل یافته است و ادامه تحصیل آنها از کارشناسی تا دکتری علوم آزمایشگاهی به دلایل نامعلومی معلق مانده است که ظلمی آشکار به این قشر جامعه می‌تواند، باشد.

عضو هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور اضافه کرد: پویا بودن هر رشته‌ای در وجود تحصیلات تکمیلی است با توجه به اینکه در کشورهای توسعه یافته ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود و منعی برای ادامه تحصیل وجود ندارد.



۱۳۹۳/۱/۲۳
نظر شما درباره مطلب بالا

 
طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان