اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
>>اخبار
کم‌توجهی مسئولان به قشر آزمایشگاهی کشور


نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران مطرح کرد

کم‌توجهی مسئولان به قشر آزمایشگاهی کشور

خبرگزاری فارس: کم‌توجهی مسئولان به قشر آزمایشگاهی کشور

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران گفت: آزمایشگاهیان سال‌هاست کمترین توجه را از سوی مسئولین دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران، حسن قجاوند ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز آزمایشگاه در غرب تهران اظهار کرد: آزمایشگاه یکی از رشته‌هایی است که نقش به سزایی در تشخیص و پیگیری درمان دارد.

وی بیان کرد: نقشی که امروزه علوم آزمایشگاهی برای تشخیص و درمان به پزشکان ایفا می‌کند بر کسی پوشیده نیست به ویژه که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی این رشته توانسته با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید کمک به سزایی در امر تشخیص و درمان به پزشکان انجام دهد.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران تصریح کرد: آزمایشگاهیان در فضایی به فعالیت می‌پردازند که آلوده به انواع آئروسل است و به دلیل ماهیت شغلی که دارند و با نمونه‌های بیولوژیک متفاوت سر و کار داشته که می‌تواند به دلیل وجود باکتری، ویروس، قارچ و ... بالقوه بیماری‌زا باشند.

وی ادامه داد: آزمایشگاهیان حتی با موادی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند از نظر شیمیایی سرطان‌زا باشد و حتی با اشعه‌ نیز سر و کار دارند که اینها در کل می‌تواند سلامت آنها را در حین کار به خطر بیندازد.

قجاوند خاطرنشان کرد: فلسفه کار در این محیط‌ها ایجاب می‌کند که این رشته جزء مشاغل سخت و زیان‌آور باشد.

وی گفت: سال‌هاست آزمایشگاهیان پیگیر این خواسته طبیعی خود و خواستار قرارگیری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران اظهار کرد: آزمایشگاهیان  چند سالی است به دلیل وجود صنف توانسته‌اند پیگیر این مطالبات باشند، صنفی که پیگیر این امر است جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور نام دارد.

وی بیان کرد: جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور نخستین محور فعالیت خود در جهت پیگیری مطالبات این رشته و سخت و زیان‌آور لحاظ کردن آن قرار داده است که خوشبختانه به نتایج خوبی رسیده اما همچنان منتظر ابلاغ اجرای این امر از سوی دولت هستیم.

قجاوند تصریح کرد: آزمایشگاهیان که از این نظر سال‌ها کمترین توجه را از سوی مسئولین داشته‌اند، دچار یأس و ناامیدی شده‌اند، بنابراین از مسئولین ذی‌ربط خواستاریم که در اسرع وقت با توجه به اینکه این قانون سال‌هاست مصوب شده است و به دلیل اشتباهات در متن اجرایی نشده است، آن را در سال جاری که به فرمایش مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل است اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که کار آزمایشگاهی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور درجه 3 که بالاترین درجه سختی کار است محسوب می‌شود و در این قانون سالی سه ماه از سنوات خدمتی کاهش می‌یابد.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران گفت: از مطالبات دیگری که جامعه آزمایشگاهیان پیگیر آن هستند لحاظ شدن آنها در قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی است.

وی اظهار کرد: این قانون می‌گوید باید در رابطه با کاهش ساعت کاری شاغلان در رشته‌های بالینی که با بیماران سر و کار دارند به آنها توجه شود و همچنین در شیفت‌های غیرمتعارف دارای ضرایب خاصی باشند.

قجاوند بیان کرد: این قانون برای پرستاران لحاظ شده اما آزمایشگاهیان متأسفانه از این قانون محروم مانده‌اند که امیدواریم با توجه به قول و مساعدت‌های مسئولین وزارت بهداشت امسال این قانون اجرایی شود.

وی تصریح کرد: آزمایشگاهیان از شعار دادن مسئولین خسته شدند و بر این واقف هستند که این شعارهای مسئولین در زمینه توجه به این قشر همیشه مظلوم به واقعیت تبدیل و عملیاتی شود.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران خاطرنشان کرد: مورد دیگری که باید به آن توجه شود بحث ادامه تحصیل این رشته است، رشته‌ای که زمانی به لحاظ دارا بودن مقطع دکترا همه آرزوی رفتن به این رشته را داشتند اما متأسفانه از سال 1373 ادامه تحصیل آزمایشگاهیان از مقطع کاردانی به دکترا معلق شد که آن هم به دلیل نفوذ انجمن‌های دیگری که ادامه تحصیل این رشته را تهدیدی برای رشته خود می‌دانستند صورت گرفت.

وی گفت: پویایی و زنده بودن هر رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی است و با توجه به اینکه امروزه این رشته در دنیا پیشرفت کرده و نیاز است که دانشجویان این رشته در بازده زمانی طولانی‌تری در تحصیلات آکادمیک به تحصیل بپردازند.

قجاوند اظهار کرد: در این فرصت چهارساله نمی‌توان تمامی دروس که شایسته این رشته است را به پایان رساند و می‌طلبد که این رشته همانند سایر رشته‌ها دارای مقطع دکترا باشد.

وی بیان کرد: اصلاً دلیلی وجود ندارد که یک انجمن به خاطر اینکه خود را در معرض تهدید می‌بیند امکان ادامه تحصیل یک رشته‌ را سلب کند.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران تصریح کرد: به صرف اینکه مدیریت آنها دچار تهدید شود باید ادامه تحصیل یک رشته منقطع شود؟ حتی از لحاظ قانونی با توجه به اینکه بیش از یک هزار و 500 مرکز تشخیصی فاقد مسئول فنی است و اینکه در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی مسئول فنی آن مرکز به مرز بازنشستگی رسیده است، باید به آن توجه داشت که مراکز آزمایشگاهی در سال‌های آینده با کمبود بیشتر مسئول فنی مواجه خواهند بود و این امر ایجاب می‌کند تا سریع‌تر ادامه تحصیل این رشته بازگشایی شود.

وی خاطرنشان کرد: ادامه تحصیل باعث شکوفایی این رشته می‌شود، هر فردی که از مقطع دیپلم وقتی به تحصیل در این رشته می‌پردازد هنگامی که می‌بیند این رشته در ادامه تحصیل منقطع می‌شود دچار یأس و ناامیدی می‌شود و در حال حاضر شوق و اشتیاق از دانشجویان این رشته گرفته شده است.

قجاوند گفت: دانشجویان این رشته مجبور می‌شوند برای ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته‌های دیگر به تحصیل بپردازد، البته امروزه شاید آزمایشگاه‌ها لازم است در هر بخش به صورت تخصصی اداره شوند اما در زمینه مدیریت آزمایشگاه‌ها باید فردی در این جایگاه قرار گیرد که احاطه کامل به تمامی دروس علوم آزمایشگاهی آن هم در مقطع دکترا داشته باشد.

وی اظهار کرد: امروزه بعضی از انجمن‌ها در حالی ادعای مدیریت در این رشته را دارند که کمترین تخصص را در زمینه تحصیلات علوم آزمایشگاهی دارند اما این رشته‌ها ادعای مدیریت بر مجموعه آزمایشگاه داشته و خواستار حذف ادامه تحصیل علوم آزمایشگاهیان هستند.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران بیان کرد: مورد دیگری که جامعه آزمایشگاهیان پیگیر آن هستند در رابطه با مشکلاتی است که پرسنل آزمایشگاهی در بخش خصوصی دارند و این مشکل بیشتر در بخش قانون کار است.

وی تصریح کرد: همه افرادی که مشغول به فعالیت بر اساس قانون کار هستند، حقوق یکسان می‌گیرند، عدالت در مساوی بودن نبوده و مساوی بودن حقوق عدالت نیست.

قجاوند خاطرنشان کرد: عدالت در این است که وقتی حقوقی که به فردی داده می‌شود، تجربه کاری، سنوات خدمتی و تخصص در آن جایگاه خاص لحاظ شود.

وی گفت: باید حقوقی که  بر اساس قانون کار پرداخت می‌شود به عنوان حقوق پایه باشد و حق تخصص، تجربه، سختی کار نیز جداگانه لحاظ شود.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران ادامه داد: در این رابطه از مسئولین وزارت بهداشت و درمان و وزارت کار خواسته‌ایم که رتبه‌بندی مشاغل در بخش خصوصی مشخص شود و همه پرسنل آن‌طور که شایسته هستند به حق و حقوق خود برسند.

وی اظهار کرد: مورد دیگری که باید به آن توجه کرد در رابطه با افراد و پرسنلی است که دارای تحصیلات تکمیلی هستند، متأسفانه در رشته علوم آزمایشگاهی در تحصیلات تکمیلی و استخدامی کمترین توجه را شاهد هستیم.

قجاوند ادامه داد: به دلیل اینکه استخدامی کمی در این رشته وجود داشته بعضی از آزمایشگاهیان وقتی کارشناسی خود را گرفته‌اند به دلیل بیکاری به تحصیل در مقطع ارشد و حتی دکترا پرداخته‌اند اما در موقع استخدامی کمترین حضور و وجود ماهیت این رشته در بعد استخدامی را در تحصیلات تکمیلی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: این امر حتی باعث شده است تا خیلی از افراد به ناچار با مقاطع پایین‌تر پیگیر استخدام باشند.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران تصریح کرد: انتظار داریم وقتی تحصیلات تکمیلی برای این رشته گذاشته شده در بعد استخدامی نیز این تحصیلات جایگاه خاص خود را داشته باشند، چه بسا وقتی افرادی که بتوانند با مقاطع ارشد و دکترا جذب شوند جایگاه بیشتری برای جذب کارشناسان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید در زمینه‌های استخدامی از سوی مسئولین بازنگری‌هایی صورت گرفته شود تا وقتی تحصیلاتی در هر مقطعی گذاشته می‌شود در زمینه جذب آن نیز فکری شده باشد.

قجاوند گفت: امروزه کمترین ارزش را در مقطع کارشناسی ارشد در بین افرادی که مشغول به کار هستند نیز مشاهده شده و کمترین تفاوت را در موقعیت شغلی و حقوقی آنها شاهد هستیم و انتظار داریم ردیفی برای این مقطع ارشد برای شاغلین مشخص شود.

وی اظهار کرد: مورد آخر در رابطه با واگذاری آزمایشگاه‌های مراکز دولتی به بخش خصوصی است که امروزه به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در میان کارکنان آزمایشگاهی محسوب می‌شود و به چند دلیل مخالف این واگذاری‌ها هستیم.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران بیان کرد: نخستین دلیل مخالفت این است که واگذاری مراکز آزمایشگاهی موجب شده است تا امنیت شغلی آزمایشگاهیان به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: در مراکزی که واگذار شده‌اند در بحث مسئولین فنی، برای کاهش بار اقتصادی مجموعه در بعضی مواقع نیروهای باسابقه را جابه‌جا کرده‌اند و از نیروهای جوان و کم‌تجربه استفاده می‌کنند.

قجاوند خاطرنشان کرد: این در حالی است که در آزمایشگاه تجربه و مهارت فرد و کیفیت کار بسیار مهم و حیاتی است، حتی متأسفانه دیده شده است، حضور نیروهای غیرعلوم آزمایشگاهی در این مراکز افزایش یافته است.

وی گفت: در این واگذاری‌ها بعضی از مسئولین فنی فقط آزمایشگاه را از لحاظ اقتصادی و افزایش درآمد به آن توجه داشته و به کیفیت خدمات آزمایشگاهی توجه کمی می‌کنند.

نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران در پایان متذکر شد: در برون‌سپاری مراکز با توجه به تعدیل نیروهایی که در اکثر مواقع صورت گرفته فشار کاری بر روی پرسنل افزایش یافته که این مورد هم در افزایش خطا و کاهش کیفیت انجام آزمایش می‌تواند مؤثر باشد.

انتهای پیام/3154/ی40

۱۳۹۵/۲/۲
نظر شما درباره مطلب بالا

طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان